Schaamte brengt je niet verder, gepaste eerlijkheid wel!

Gast auteur: René Holweg
Co-auteurs: Bram van Schijndel & Bert Kruiskamp

Het is bijna zover, nog maar 5 dagen en dan vindt de Pure Business Boost plaats, op zaterdag 5 oktober. Tot woensdag 2 oktober kun je je uiterlijk inschrijven. Waarom komen? René Holweg is een van de sprekers en hij zal op deze dag zijn persoonlijke verhaal delen hoe het nu juist niet moet.

René ‘s verhaal heeft ons geraakt en vandaar dat we hem hebben gevraagd om dit ook te delen via onze blog. Lees hieronder zijn persoonlijke verhaal, waarin hij deelt wat de oorzaken zijn geweest van het faillissement van zijn bedrijf en hoe hij dat had kunnen voorkomen.

“In  2011 ging mijn bedrijf, René Holweg Transport bv, na meer dan 25 jaar failliet. Daarmee kwam er een einde aan een levenswerk waarvan ik als 10 jarige jongen reeds droomde; ik maakte in 1970 een tekening van een vrachtwagen met als onderschrift: een van de 30 wagens van Holweg Transport in het jaar 2000! Die droom kwam uit en in 2009 voerden we het 25 jarig bestaan!

Aan het faillissement ging een strijd van enkele jaren vooraf; die strijd dreef vooral op wat ik zeker niet wilde; failliet gaan! Ik streed onder andere, door harder te gaan werken. De schouders er onder en positief denken, immers we hadden in de loop der jaren meer tegenslagen gehad en telkens waren we er weer bovenop gekomen, dus waarom nu niet. Nadat 2009 een zwaar negatief resultaat gaf, wisten we in 2010 break-even te draaien. Tevens ondertussen advies gezocht en vanaf 2011 een ervaren interim manager ingezet, om het herstel te borgen. Dit wierp aanvankelijk zijn vruchten af, maar vanaf juli was we weer een forse terugval in de omzet en kwamen er ook nog lijken uit de kast, waardoor een faillissement uiteindelijk onafwendbaar was. Medio november 2011 was dat een feit!

Maar was het onafwendbaar? Zijn alle opties goed bekeken? En indien toch onafwendbaar, welke acties zijn er zijn er genomen om de schade te beperken in algemene zin en specifiek voor de DGA? Dat zijn vragen waar ik mij nog regelmatig stel. Een concreet en eensluidend antwoord daarop kan ik niet geven, echter wel mijn persoonlijke afwegingen.

Ik riep uiteindelijk wel hulp in, liet het toe, maar was dat op tijd en was het de juiste hulp? Ik haalde een adviseur die ik min of meer kende en hoewel hij oprecht en met passie aan de gang ging, vraag ik me zelf wel eens af of hij de juiste man was om mij echt te helpen. De interim manager die januari 2011 startte was zeker een goede keuze, maar we liepen tegen een ander probleem aan; om te reorganiseren heb je liquide middelen nodig. Ten eerste om een goede interim manager te betalen, maar daarnaast: Het ontslaan van boventallig personeel via het UWV is een relatief lange weg en geeft veel onrust. Dus dat moet je, als het even kan, afkopen.

Belangrijkste aandachtspunten

In het algemeen durf ik de volgende stelling aan: een ondernemer is geen manager! Hij is gedreven door passie om zijn ideeën te verwezenlijken. Ondernemer zijn betekent initiatief nemen en marktkansen najagen. Uitgangspunt daarbij is om een inkomen te generen en daarboven nog winst. Daar gaat het naar mijn smaak dan ook vaak mank. Als je klein bent lukt dat nog wel, maar als je gaat groeien dan is het van groot belang de juiste mensen om je heen te hebben die een aantal zaken regelen, liefst op een zodanige manier als ware het hun eigen winkel.

De operatie lijkt het belangrijkste aandachtspunt, mede doordat je hier als ondernemer veel affiniteit en ervaring mee hebt. Maar waar het werkelijk om gaat is de financiële verslaglegging.  Actualiteit en correctheid daarvan is essentieel. Rapportage op dag, week en maandbasis. Daarnaast een goede forecast, met daarin een liquiditeitsprognose, immers liquiditeit is de brandstof voor de onderneming. Met de juiste informatie kunnen afwijkingen snel worden gesignaleerd en indien nodig worden bijgestuurd.

Bespreek de cijfers intern, maar zorg ook voor externe feedback. Elk bedrijf is gebaad bij een of meerdere adviseurs. In het verleden was dat vaak de accountant maar steeds vaker blijk deze niet (meer) over de juiste inzichten te beschikken. Een goede adviseur is ter zake kundig, kritisch maar ook een coach voor de ondernemer.

Zorg voor een juiste vertaling naar de mensen op de werkvloer. De planning is daarbij aandachtspunt nummer 1. Daar wordt immers een belangrijk deel van het resultaat bepaald. Hoewel vaak hectisch, is het van belang om al tijdens het proces een forecast van de geplande ritten te hebben, waarbij het vooral van belang is dat er tegen de laagste kosten gereden wordt. Dat is namelijk het aspect waar een planner echt grip op heeft; de omzet vaak minder daar die al is bepaald door de afgesproken tarieven.

Tenslotte; blijf attent op de kwaliteit, blijf in contact met klanten en leveranciers. Zij hebben belang bij het voortbestaan van jouw bedrijf en zijn vaak bereid daarbij te helpen.

Schaamte brengt je niet verder, gepaste eerlijkheid wel!”

Heeft het verhaal van René jou ook geraakt en heb je zelf een ervaring die je zou willen delen? Geef dan hieronder een reactie.

Deel dit artikel ook via Facebook, Twitter of LinkedIn.

No comments yet.

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.