Pure Business Boost: Lancering unieke keten samenwerking

PERSBERICHT

Haps/Veghel/Utrecht/Noordwijk, 9 april 2014

Sligro, EMTÉ en PLUS synchroniseren bestel- en afleverdagen

Unieke strategische samenwerking tussen retailers en ‘GROEI-netwerk’ grote FMCG-producenten

Groothandel Sligro en supermarktketens EMTÉ en PLUS zijn een strategische samenwerking gestart met het zogeheten GROEI-netwerk van logistiek dienstverlener Nabuurs en FMCG-producenten SCA, Hero en H.J. Heinz. De eerste stap in de samenwerking is het synchroniseren van de bestel- en afleverdagen voor de producten van deze fabrikanten.

Lancering Samenwerking

Foto: Lancering tijdens de Pure Business Boost op 8 april in het Huis van de Logistiek. Van links naar rechts Tom Tillemans (H.J. Heinz), Tjebbe Nabuurs (Nabuurs), John van den Berg (Sligro), Edward Brons (Hero), Gretta Schoonderbeek (SCA) en Rowell Versleijen (PLUS). 

Dit is een unicum op het gebied van supply chain optimalisatie; voor het eerst combineren namelijk niet alleen verschillende verladers, maar ook verschillende retailers hun goederenstromen. De synchronisatie van bestel- en afleverdagen is onderdeel van een bredere samenwerking. Doel van deze samenwerking is om de wens van de consument zo goed mogelijk in te vullen door een hogere schapbeschikbaarheid en productkwaliteit te realiseren.

Responsiever netwerk

In het kader van de samenwerking is een projectgroep geformeerd waarin de betrokken partijen hun gezamenlijke ambities formuleren en overleg voeren om tot een responsiever, effectiever en duurzamer netwerk te komen. Behalve de producenten en retailketens heeft ook Nabuurs zitting in de groep. Om een onafhankelijke benadering te waarborgen staan de bijeenkomsten onder leiding van adviesbureau Pure Birds.

Drie projecten

De samenwerking is begin 2014 van start gegaan. Voor het komende jaar zijn drie projecten benoemd:

  1. Bundelen van goederenstromen
  2. Maximaliseren van de schapbeschikbaarheid
  3. Reduceren van het aantal lege kilometers

Reactie Nabuurs

Ard Nabuurs, commercieel directeur: “Steeds meer FMCG-producenten ontwikkelen de laatste jaren een strategisch duurzaam beleid op logistiek gebied, en zoeken daarom de samenwerking met elkaar. Maar die samenwerking heeft pas impact als de retailer meegaat in dit proces. Het is helemaal uniek wanneer twee retailers daar gezamenlijk in meegaan.”

Reactie Sligro Food Group

Kees de Rooij, directeur logistieke operatie: “Wij zijn ervan overtuigd dat het noodzakelijk is om meer samen te werken in de keten als we de consument beter willen bedienen. We verwachten niet dat de samenwerking al op korte termijn tot significante kostenverlagingen zal leiden, omdat we ons op nog onontgonnen terrein begeven. Eerst moeten we de paden verkennen, en in een samenwerking met ketenpartners lukt dat niet door het kostenvraagstuk al in een vroeg stadium op tafel te leggen.”

Reactie PLUS

Rowell Versleijen, directeur logistiek: “Individuele partijen zetten al langer stappen om de supply chain te optimaliseren. Maar grote veranderingen ontstaan pas wanneer partijen in de keten gaan samenwerken. Nu we dit ook als retailers onderling gaan doen, kun je spreken van een doorbraak. Er wordt namelijk al tien jaar over gepraat, maar voorheen was het nog nooit daadwerkelijk gebeurd.”

Reactie FMCG-producenten

Customer logistics manager Gretta Schoonderbeek (SCA), mede namens H.J. Heinz en Hero: “Vorig jaar zijn we gestart met het GROEI-netwerk, een samenwerking tussen FMCG-producenten en logistiek dienstverlener Nabuurs, om een duurzamere en kosteneffectievere logistiek na te streven in Nederland. Hierin hebben we al mooie eerste resultaten voor onszelf behaald, en dat kan alleen echt beter worden als ook retailers hierin willen samenwerken. Daarom is dit een uniek initiatief.”

Reactie Pure Birds

Bram van Schijndel, expert duurzame logistiek: “Samenwerking op retailniveau bleef tot nog toe hangen in goede bedoelingen om tot een efficiënte en duurzame keten te komen. In dit traject staan niet alleen op logistiek niveau alle neuzen dezelfde kant op.  Ook de directieleden van beide retailers zijn volledig gecommitteerd om deze samenwerking te laten slagen. Daardoor is er bij alle partijen het volste vertrouwen om tot concrete resultaten te komen.”

2 Responses to Pure Business Boost: Lancering unieke keten samenwerking

  1. Wout Boekhout april 10, 2014 at 8:32 am #

    Gefeliciteerd met deze enorme stap. Op papier lijkt het idee eenvoudig en sterk efficiency verbeterend, maar om het echt te doen met verschillende organisaties is een mega-prestatie. Dit is logistieke vernieuwing. We kunnen uit eigen ervaring spreken, want in de retail voor bouwmaterialen zijn we als FORMAAT XL ook met synchronisatie en zendingcombinaties actief.

  2. Bram van Schijndel april 21, 2014 at 4:04 pm #

    Dank voor je felicitaties Wout! Zeker in de bouw is het een enorme uitdaging om logistiek op de kaart te zetten, laat staan strategische samenwerkingen aan te gaan. Ik ben benieuwd naar jullie succesfactor…

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.