De zin en onzin van maatschappelijk ondernemen in de Retail / Logistieke sector

Met het online en offline netwerk van de Pure Business Boost willen we een platform bieden om onafhankelijk te bepalen wat er nodig is om de keten winstgevender en duurzamer te maken. We willen ondernemers, directeuren en managers in de logistiek de kans bieden om via dit platform het dialoog aan te gaan op weg naar een betere samenwerking. René Holweg heeft eerder zijn persoonlijke verhaal gedeeld rondom zijn faillissement met de titel “Schaamte brengt je niet verder, gepaste eerlijkheid wel!“. In de onderstaande blog deelt Frits Scholten, zijn observaties van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de Retail / Logistiek en zijn oproep naar de markt tot meer strategische samenwerking.

Blog van Frits Scholten – voormalig Directeur logistiek dienstverlener

De zin en onzin van maatschappelijk ondernemen in de Retail / Logistiek

In de afgelopen jaren komen de credo’s van, maatschappelijk ondernemen, duurzame logistiek -en noem ze allemaal maar op- allemaal voorbij. Het lijkt als of wij allemaal verantwoording nemen voor onze (gemeenschappelijk) processen in de retail en in de (logistieke) dienstverlening.

Maar wie betaalt deze processen eigenlijk?

Zo maar wat proces beelden;

• Door grote overnames kunnen kostprijzen stabiel blijven, maar willen wij dit als markt? Uiteindelijk is je efficiëntie graad bereikt en kun je alleen maar op de uitvoering (lees loonkosten) kosten besparen, en wat gebeurt er dan?

• Wordt maatschappelijk ondernemen als de grote retailer inburgeringscursussen geeft voor Hongaren? of dat zij de verantwoording nemen en blijvend het Nederlandse loonhuis met een normale marge te accepteren?

• De kosten van het inrichten van certificaten / borgingen zoals Lean en Green certificering, liggen bij de logistieke dienstverlener. De retailer verplicht en profileert zich met het behaalde resultaat.

• Wij klagen wat af en kijken op korte termijn, maar strategische contracten (en daaraan gekoppelde SLA’s) zijn in de sector meer uitzondering dan regel.

Wat betekent strategische samenwerking?

Het lijkt natuurlijk nu zo alsof de retailer alleen maar debet is aan bovenstaande processen, maar dat is natuurlijk niet zo. De logistieke sector en dan met in name in contract distributie heeft een op zich zelf staand probleem. De logistieke dienstverlener gedraagt zich als vervoerder maar is eigenlijk een onderdeel van een productieproces, sturend op normen, tijden en KPI’s . Alleen grote dienstverleners (vervoerders) kunnen hiervoor gekwalificeerd personeel in dienst nemen. De kleine/middelgrote dienstverlener is afhankelijk van zijn contractpartner als leercurve. En dat is heel goed want hier is, mijns inziens, het echte maatschappelijk ondernemen op zijn plaats. De kennisoverdracht die kan plaatsvinden als beide partijen strategisch samenwerken. Elkaar helpen te groeien, i.p.v. in te kaderen.
Als de gemeenschappelijke doelen gehaald worden, beloon het, en spreek nieuwe doelen af.
Strategisch belonen doet zo veel meer dan beknibbelen op het einde van de staartkosten.

Als voorbeeld kunnen deze over de volgende scenario’s gaan;

• Hoe scherp wordt het proces als de partners een gemeenschappelijk doel hebben van bijvoorbeeld 10% minder stilstand van rollend materieel? Als verdeelsleutel wordt bijvoorbeeld 6% verbeterde marge op dat onderdeel voor de dienstverlener, en 4% wordt teruggegeven.

• Hoe scherp wordt het als er in de planning 10% wordt bespaard bij de retailer? Door beter de organisatie (gemeenschappelijk) te kunnen ingaan, kunnen planningsprocessen efficiënter verlopen. Met het behaalde resultaat wordt bijvoorbeeld 5% van dat deelproces declarabel.

Natuurlijk vallen of staan deze processen met het inniger willen samenwerken met elkaar. Op strategisch niveau en op tactisch niveau. Immers de winst zal er altijd inzitten van het gemeenschappelijk (transparant) benaderen van elkaars processen.

Start met Pure Business Boost op 8 april a.s.

Op 8 april a.s. in het Huis van de Logistiek in Tilburg is een uitgelezen kans om met elkaar over deze onderwerpen van gedachten te wisselen en wellicht concrete afspraken te maken.

Pure Business Boost ‘Klaar voor de weg naar morgen’ verzorgt dan hierover voor DGA’s, directeuren, managers en beleidsvormers een interessante middag.

“Werk aan de winkel”

————————————–

Nog precies 2 weken te gaan. Al meer dan 80 Logistiek ondernemers, directeuren en managers van verladers, retailers en logistiek dienstverleners gingen je voor. Schrijf je snel in voordat de inschrijvingen stoppen! Schrijf je hier in. 

———————————————–

Wat vond je van deze blog? Deel je reactie hieronder!

Stuur dit artikel door naar jouw netwerk via een van de onderstaande media.

 

No comments yet.

Geef een reactie

Website gerealiseerd door Webalist B.V.